Wednesday 9 March 2011

صحي النوم ايها المواطن

البيان الاول من المجلس الاعلي للهليكوبتر
.ايوه .. الهليكوبتر...يعني استخدام خاصية الزووم اوت للنظر و الحكم علي الامور


تعالولي كده بقي بعيد عن زحمة احنا اسفين يا لافاش كيري و احنا اسفين ايها التنين,بعيد عن زحمة الاضطهاد الطائفي,بعيدا عن يا حبيبي يا شرف,بعيدا عن عمرو موسي انا مش مطمنله,بعيدا عن امن دولة و بدل الرقص,بعيد بعيد علي رأي الست.


عزيزي المواطن,اشكرك علي ايجابيتك المتواضعة في النظر الي الامور,و انا عارفة اني انا و انت جديدة علينا الحدوتة دي و ان المصري اللي جواك تعافي من مرض توقف نموه و ربنا يتم شفاه علي خير. بس للاسف,ده غير كافي علي مرحلة دقيقة - مع المعذرة في استخدام كلمات المخلوع بس اصلها دقيقة فعلا!! - و غير كافي لنهضة المحروسة حاليا.


شكرا ان حضرتك عملت attending علي الايفنت الخاص بنزولك من عدمه لاعطاء صوتك للتعديلات الدستورية. و تاني - معلش يعني لو بضايقك و اصدمك - ان ده برضه مش كفاية!


قبل كل شيء...عارف انا هرغي معاك ليه مع ان كان ممكن منتكلمش مع بعض حاليا عن الموضوع ده؟ اخبط الاحصائية الكئيبة دي! المصري اليوم و التعديلات

قولي يا سيدي رأيك كده؟ قول و سمعني الله يخليك اصل صوت الايجابية واحشني...نازل تعمل ايه؟ "اه التعديلات مكيفاني" و لا "لأ متينة..ترقيع ايه و بتاع ايه" و سمعني اسباب كل من الاختيارين دول. اما لو كنت "مش مقرر" تعالي كده اهمس في ودني مقررتش لسه ليه؟ 



هنقل لكم شوية مواقف من الهليكوبتر بتاعي و لكم التعليق.


1-انا مبسوط جدا من التعديلات. و هي نعم يعني نعم.
ايه مسمعتيش المستشار البشري قد ايه شخص ممتاز في عمله و مشهود له بالنزاهة؟ -- سمعت و الله -- طب اهه! اهه ايه؟ حضرتك عندك فكرة ايه هي التعديلات. لا بس مبدأيا انا موافق. طب اخبط دي بقي عشان تبقي عرفت:  التعديلات الدستورية


2- انا مش متأكد لسه.
مستعجله ليه الوقت في صالحنا. حبيبي...انت عارف التعديلات امتي؟ 19 مارس..اللي هو كمان10 أيام.
و حضرتك شغال ليل نهار مش فاضي غير لمتابعة اخبار وثائق امن الدولة,زكريا عزمي ع الأوربت بيقول انا هو يا ولاد التيت,الكنيسة هتتبني في مكانها و لا لأ (طب ما طبيعي هتتبني في مكانها...و لا اللي اتلسع من الشوربة الزبادي اللي عنده بايظ مش هينفخ فيه؟) 

و طبعا حضرتك مشغول برضه في شغلك و عيلتك و الجو و طــــــــــــبعا لتيوتات و استيتسات بتعبر فيها عن اختراق الهكسوس لنهر النيل و ان جزر القمر بتزغزغ مصر من الصحراء الغربية و ان كائنات كوكب بلوتو زهقوا من عدم وجود الشمس بقالهم سنين ضوئية لا تعد و لا تحصي فيحتلوا مصر بقي ما هي عندها ثورة و ملهية. و طلباتك التي لا تنتهي ب كـــــــــفاية اعتصامات مع ان في واقع الأمر شارع القصر العيني في السنة و نص اللي فاتوا كان صاحب ابشع مرور في المجرة بحالها بسبب اعتصمات من اللي بيقولوا عليها "فئوية" -- مركز انت مع عجلة التنمية المخرمة و بدل متعمل للعربية عمرة اساسا ماشاء الله هتموت و تمشيها ان شا-الله بالزق,احنا ورانا ايه يعني ده اقتصادنا يا جدعان!
ركز يا حبيبي و النبي تكسب في مصر ثواب!


3-انا غير موافق.
و ده اللي تقدر حضرتك تتفضل و تقرأ اسبابه من خلال الروابط التالية و ابوس صوابع رجليك -- علي رأي عمرو سلامة -- كلف خاطرك و اقرأ بسم ربك الذي خلق...و حياة مصر عندك يا شيخ! -- اتفضلوا في الصالون الدستوري الثقافي:



و كمان احقاقا لحق الرجل النزيهة...الذي احترمه كثـــــــــــــــــيرا. خلونا نسمع رأي المستشار طارق البشري مع مني الشاذلي - الحلقة اللي كانت شغالة و احنا مشغولين مع شفيق و الأسواني و علي فكرة,انا لسه متفرجتش عليه بس هذا الرجل يجب ان نستمع لرأيه. 


ده طبعا ناهيك عن مرشحيين الرئاسة كلهم اللي واضح منهم و المستتر: اساسا في الاساس بربطة المعلم قالوا لأ متينة. انا حطيت رأي البسطويسي بصفته القانونية و ليس بصفو مرشح و لن اضع اراء احدهم عشان متقولوش اقفش ع البنت دي اصلها بتروج فكر نابليون ولا جانكيز خان! -- ده للعلم بس.



و الله الموفق و المستعان
و تعظيم سلام كمان ;)
يسعد صباحكوا و مساكوا

6 comments:

  1. عسل :) اوعي تبطلي بلوججينج
    اي لاف يو
    :]
    وانا كمان باقول لا للتعديلات

    ReplyDelete
  2. اووو سانك يووو ماي لاففف!
    هاعمل بنصيحتك و مش هبطل.

    يخليكي ليا يا غالية :D

    ReplyDelete
  3. ارجو ان ننشرها في كل مكااااااااااااان

    لا للتعديلات

    ReplyDelete
  4. aboos sawabe3 regleeky go on ya bent ya amazing enty ...ezaaaaaaay keda ana 3amala a2ool el kelmeten dol mn saba7et rabena :) rabena y7meeky yabenty
    kowies enek lamety el 7agat dee kolaha ma3 ba3d

    ReplyDelete
  5. قرأت كثيرا عن ان التعديلات الدستورية الحالية غير كافية ... كما قرأت ايضا عن قصر المهلة المطروحة للتعديلات و كيف ان التعديلات تبعد اشخاص بعينهم و لكنى كنت متاكدة اننا فى مرحلة محايدة و ممكن نعديها الفترة دى لحد ما يجيى رئيس يعدل الدستور كله و يقوم بعملية مسح شامل
    دلوقتى بعد ما قرأت ... افكر ميت مرة قبل ما اصوت بنعم او لا ... و لكن فى النهاية انا متاكدة ان الجيش لا يقدر على البقاء فى الحكم مدة اكثر من المطروحة خصوصا و هو قرين النظام السابق

    بلوج تحفة!!!

    ReplyDelete
  6. In case en Rabbena edany toolet el 3omr wel se7a keda w hada el gam3a 5allaha tengezna elyoom da, insha'Allah um voting a big "NO" =)

    ReplyDelete